Pneumatik bude méně a budou dražší. Chybí saze z Ruska!

euro

Na automobilový sektor číhá další nebezpečí. Válka na Ukrajině způsobuje vážné problémy i výrobcům pneumatik. A bez nich se k vám auta nedostanou.

Saze jsou možná „primitivním“ produktem, ale na ty, které se používají v pneumatikářském průmyslu, se vztahují vysoké kvalitativní nároky. Nahradit je proto není snadné.
Už loni zápasili pneumatikářské giganty s nedostatkem některých surovin. Chyběl kaučuk, klíčový komponent pro výrobu pryže. Nedostatek byl způsoben problémy a nemocemi, které zdecimovaly kaučukové plantáže ve Vietnamu a Thajsku, tedy v zemích, které jsou jeho významnými producenty. Ale také přesměrováním kaučuku na výrobu ochranných pomůcek v souvislosti s pandemií. Výrobci pneumatik očekávali, že situace se zlepší na přelomu let, ale nyní musí zápasit s dalším velkým problémem. Do hry totiž vstoupila válka na Ukrajině a západní sankce vůči Rusku. Rusko je přitom velkým dodavatelem sazí, další neodmyslitelnou komponentou složení pneumatik. Používají se jako plnivo. Vlastně díky sazím jsou pneumatiky černé.

Na tuto hrozbu už upozornila Německá asociace gumárenského průmyslu VDK. „Saze jsou nepostradatelným materiálem pro naši výrobu a zatím více než třetina dodávek pochází z Ruska,“ řekl generální ředitel WDK Boris Engelhardt. „Ruské dodávky selhávají a evropské kapacity nestačí k uspokojení poptávky.“ Nákup sazí a jiných surovin mimo Evropu také selhává, například pro nedostatek přepravních kapacit. Gumařské firmy již podle asociace nedokážou přenést rychle rostoucí výrobní náklady na zákazníky. V Itálii a ve Francii již první společnosti v sektoru zastavily výrobu. I v Německu je to jen otázka času. Týká se to samozřejmě i výrobců pneumatik. Jednoduše, na automobilový průmysl se valí jedna pohroma za druhou. Co to znamená?

Pneumatik může být brzy nedostatek a budou dražší. Může to také zcela ochromit výrobu aut, která i tak trpěla nedostatkem polovodičů a nejnovější kabelových svazků z Ukrajiny. Nahradit saze alternativním řešením není přitom jednoduché. K výrobě pneumatik se totiž používají saze z primárních zdrojů, protože použití recyklovaných sazí nepřineslo očekávané výsledky. Tato surovina je možná „primitivní“, ale musí splňovat přísná kritéria. „Vždy jsme mluvili o turbulencích, nyní však zažíváme skutečné tornádo. Na co se člověk podívá, toho je málo a zdražuje se, a není jisté, jestli vše dokážeme zvládnout úsporami, cenotvorbou a zároveň oslovit zákazníky čekající na naše auta i celý rok,“ komentuje situaci například česká Škoda, ve svém podnikovém magazínu Škodovácký odborář.

- Reklama -zprávy
pr článek

Redakce doporučuje

Články autora