Elektrická budoucnost nebude nikdy levná. Pokud o tom mluví šéf největšího výrobce nákladních aut na světě, je třeba to brát vážně.
Politici většinou ignorují problémy, které souvisejí s úplným přechodem od spalovacích motorů k elektrickému pohonu. Jsou prostě za a jiný směr nevidí. A některé automobilky jim v tom vycházejí vstříc, přestože nástrah je spousta. Málokdy se stává, aby si šéfové automobilek troufli kritizovat uhlíkové cíle Evropské unie. Teď se to ale stalo. Varovná slova přicházejí od Martina Dauma, který je šéfem Daimleru, tedy výrobce nákladních aut a autobusů Mercedes-Benz. Abychom byli přesní, jedná se o vůbec největšího výrobce náklaďáků na světě. Loni jich prodal 455 000, z toho ale jen 712 čistě elektrických. Čím to asi bude, pokud je tato technologie podle politiků jedinou možná těsto?
Stojí za tím cena a limity samotné technologie, která zatím nemůže v mnoha směrech konkurovat klasickým užitkovým vozidlům se spalovacími motory. Politici se sice spoléhají na to, že pokud výrobce dotlačí k masivní elektrifikaci, dosáhnou úspor z rozsahu, které stlačí cenu elektrických aut na cenu klasických aut. To přesně se však podle Daumy nestane. Pro Financial Times doslova řekl: „Elektromobily budou vždy dražší.“ elektromobilu stojí jen jedna kilowatthodina kapacity baterie 120 eur a do roku 2024 neklesne pod 90 eur. Tak si to spočítejte, pokud kamion potřebuje 400 kWh akumulátor.“
V Británii střídá ‚úzkost z dojezdu‘ nová ‚úzkost z nabíjení‘
Rádi si to spočítáme. Pokud bychom vycházeli z průměru asi 100 eur za kilowatthodinu, což je optimistické číslo, bude baterie potřebná k pohonu velkého nákladního auta stát 40 000 eur. A v těchto nákladech ještě nejsou započteny další komponenty, jako elektromotory, nápravy či výkonová elektronika. Elektrický pohon je tedy minimálně dvakrát tak drahý jako nejefektivnější naftová technologie. Představy o zlevnění baterií se přitom rozplývají při pohledu na rostoucí ceny surovin. Zejména niklu, kobaltu a lithia. Přitom nic nenaznačuje, že by v oblasti baterií mělo dojít v nejbližší době k technologické revoluci, která by zvýšila hustotu uskladnění elektrické energie a snížila cenu.
Sen o levných elektromobilech se rozplývá. Baterie draží
Baterie s tuhým elektrolytem, které mají vystřídat ty lithium-ionové, budou opět jen a jen dražší. Budou se sice rychleji nabíjet, budou snazší a uskladní více energie, ale cena rozhodně nebude tím, co by pomohlo explozi elektromobility. Spíše naopak. Například Toyota je plánuje nasadit asi v roce 2025, ale nejprve jen v hybridech, nikoli v elektromobilech, protože ty by se staly cenově nedostupné. Dauman proto upozorňuje, že elektrická auta se mohou stát konkurenceschopná jedině v případě vládních zásahů, tedy díky masivním dotacím na jejich nákup, a zdražování klasických aut formou uhlíkové daně. Protože náklady na výrobu elektromobilů zůstanou vždy vyšší.
https://tech-net.cz/co-s-cibulovinami-po-odkvetu/
https://chipmag.cz/ze-vztahu-twitteru-a-muska-je-rovnou-osklivy-rozvod/
https://casopisreceptar.cz/penova-virivka-netspa-vita-moderni-relaxace-v-pohodli-domova/