Kolem autopilotů panuje velká skepse, stejně jako velké nadšení. Expert na technologii lidarů patří k těm prvním a věří, že automobilovému průmyslu se podaří postupovat rychleji, než se předpokládalo.
Přijít s autonomním řízením na úrovni SAE 4 je sice obrovská výzva, ale zjednodušilo by to legislativní „hlavolam“, jehož hlavní otázkou je, kdo bude v případě havárie za ni zodpovědný – řidič či samotná technologie?
Technologie autopilotů neuvěřitelně postupuje. Až na Teslu si ale většina automobilových výrobců zatím netroufá nabídnout zákazníkům více než zlomek z jejích schopností. Na stupnici SAE, která sahá od SAE 1 až po SAE 5, tedy zcela automatické řízení bez přítomnosti volantu a pedálů, je standardem prozatím jen SAE 2, což jsou klasické asistenční systémy. Například adaptivní tempomat a udržování v jízdním proudu. Ale i tyto jsou podmíněny držením rukou na volantu. Bez nich pracují jen pár vteřin a pak vás vyzvou, abyste se ujali řízení. Proč tomu tak je? Důvodem je bezpečnost. Žádná technologie autopilotů zatím nedokáže správně reagovat na nepřeberné množství situací v dopravě.
V těch standardních reaguje autonomní řízení správně, ale když nastane nezvyklá okolnost, je zde riziko chyby, která může mít fatální následky. Ukázalo se to již vícekrát na haváriích testovacích autonomních aut. Možná si vzpomenete na skandál Uberu v USA nebo desítky videí majitelů Tesiel, které v režimu „plně autonomního řízení“ přehlédly celý kamion nebo policejní vůz na krajnici. Proto je k autonomnímu řízení obezřetná i legislativa. Je jen pár zemí, které povolují použití vyšší úrovně SAE 3. Mnoho expertů je z důvodu nepředvídatelných situací k této technologii skeptických. Dokonce tvrdí, že v příštích letech se k bezpečnému autopilotu ani nedostaneme.
Ale jsou i tací, kteří autopilotem věří. Florian Petit, expert na technologii lidarů, tedy laserových radarů, tvrdí, že autoprůmysl zvažuje přeskočit stupeň SAE 3 a soustředit se rovnou na úroveň SAE 4. Ta představuje auta, která budou schopna řídit úplně sama po celou dobu jízdy, ale povinná bude stále přítomnost ovládacích prvků jako volantu a pedálů. SAE 3 je totiž komplikovaná v otázce odpovědnosti. Kdo za případnou havárii může – řidič nebo výrobce? Při tomto stupni bude auto schopno řídit bez zásahu řidiče a bez podmínky rukou na volantu. Stále však bude řidič muset být připraven převzít kontrolu, když jej k tomu autopilot vyzve. Proto Florian Petit tvrdí, že hlavní hráči v této oblasti zvažují rovnou přeskočit třetí úroveň.
Byla by to velká výzva, protože SAE 4 přenáší odpovědnost rovnou na výrobce aut, ale alespoň by bylo v oblasti legislativy vše jasné. Výrobci by se vyhnuli tomuto legislativnímu „hlavolamu“. Petit ale upozorňuje, že k tomu, aby SAE 4 fungovalo, musí být vozidlo schopno včas rozpoznat krizové situace. A to podle něj nepůjde bez masového nasazení lidarů, což jsou pokročilé širokoúhlé laserové senzory. „Pokud senzory nemají schopnost dostatečně efektivně předpovědět, co se stane, pak musí být řidič stále zapojen do hry, aby úspěšně odhadl riziko situací a udržel sebe a ostatní účastníky silničního provozu v bezpečí,“ píše. Lidary jsou ale zatím jen na začátku kariéry, přitom bez nich je pokrok nemožný.
https://vikendmag.cz/sezente-kvalitni-nabytek-do-domacnosti-vzdy-na-jednom-miste/
https://vasepohoda.cz/kdy-se-piti-alkoholu-stava-nebezpecnym/
https://euro-plus.cz/jak-lecit-atopicky-ekzem-bez-kortikoidu/