Rok 2021 se zapíše do dějin jako jeden z ekonomicky nejtěžších. Projevilo se to i na celosvětových prodejích automobilů. Nejsilnějším trhem však neochvějně zůstává Čína.
Po propuknutí pandemie onemocnění COVID-19 se zdálo, že hospodářství se bude muset vypořádat hlavně z hygienickými omezeními při práci a karanténními opatřeními. Jenže pandemie přinesla mnoho sekundárních komplikací, které dnes získaly označení „krize“ s různými přívlastky.
Asi nejvýraznější je polovodičová nebo čipová krize, která brzdí návrat automobilové výroby do předpandemických dob. Následovala ji kaučuková krize reagující na zvýšenou poptávku po hygienických gumových pomůckách a následně i hořčíková krize, jelikož největším zpracovatelem této suroviny je Čína, která musela odstavovat výrobu koncem loňského roku.
JATO: Prodeje aut se loni propadly do roku 1985! Kterým se dařilo?
No a nakonec se musí automobilový sektor vyrovnat s následky války na Ukrajině, která okleštila dodávky kabelových svazků a neonu potřebného k výrobě polovodičů. A protože na Rusko jako agresora byly uvaleny rozsáhlé sankce, výrobci budou mít nedostatek niklu do akumulátorů pro elektromobily, palladia do katalyzátorů a sazí do pneumatik.
Vše zmíněné je příčinnou toho, že prodeje automobilů se ve světě ještě nedokázaly vrátit na úroveň roku 2019. Juan Felipe Muñoz z analytické společnosti JATO Dynamics pro internetový portál motor1.com uvedl, že zatímco v roce 2019 se celosvětově prodalo 89,6 milionu automobilů, v roce 2021 to bylo jen 82,1 milionů. Neznamená to však, že všechny trhy se propadávaly.
JATO: Nejúspěšnější auta podle tříd? Toto jsou bestsellery 2021
Dokazuje to nejsilnější automobilový trh na světě, kterým je Čína. V loňském roce se tam prodalo 26,3 milionu vozů, což je dokonce o šest procent více oproti roku 2019. Důvodem je nižší frekvence lockdownů během pandemie a výrazné pobídky k nákupu elektromobilů. Přesně v opačné situaci jsou Spojené státy americké jako druhý největší automobilový trh světa. Zatímco v roce 2019 se tam prodalo 17 milionů aut, v roce 2021 to bylo jen 15 milionů.
Auta brutálně zdražila. Za poslední dekádu io 35%!
Ještě více se propad projevil v Evropě jako celku. Zatímco v roce 2019 zaostávaly evropské prodeje za americkými o 1,15 milionu prodaných vozů, v roce 2021 se na starém kontinentu prodalo až o 3,2 milionu aut méně než v zámoří. Mezi deseti největšími trhy světa má Evropa zastoupení na pátém, šestém a sedmém místě, a to díky Německu, Francii a Spojenému království.
Před evropskými státy se nacházejí ještě třetí Japonsko a čtvrtá Indie. Největším jihoamerickým trhem je Brazílie na osmém místě. Za ní následuje Jihokorejská republika a Kanada. Z první desítky vypadla Itálie, která byla zasažena pandemií asi nejvíce ze všech evropských států.
Největší automobilové trhy v roce 2021 podle JATO Dynamics
Pořadí Stát Počet prodaných aut (v mil.)
- Čína 26,275
- USA 15,043
- Japonsko 4,388
- Indie 3,518
- Německo 2,881
- Francie 2,087
- Spojené království 2,003
- Brazílie 1,975
- Jihokorejská republika 1,694
- Kanada 1,558
https://technoviny.cz/chevrolet-bolt-nejvetsi-elektricky-trapas-nema-konce-linky-opet-stoji/
https://ibydleni.eu/toto-je-jednoduchy-a-ucinny-lek-pro-jarni-restart-pokojovek/
https://interier4u.cz/zrcadlove-folie-na-okna-idealni-reseni-pro-soukromi-a-tepelnou-izolaci/
https://krasnejsibydleni.cz/jak-dat-domu-zivou-zelenou-fasadu/