Ve výrobě elektrických vozidel vzniká bublina. Očekávání jsou přehnané

euro

Tržní hodnota automobilového odvětví se zcela odpojila od základní míry strukturálního růstu.
Letos měl být rokem, kdy se měl světový automobilový průmysl vzpamatovat z nešťastného roku 2020 ovlivněného globální pandemií. Všechno tomu také nasvědčovalo, ale jen do určitého momentu. Světový automobilový trh totiž začal v posledních měsících zpomalovat, a to zejména v Evropě.

Kombinované registrace nových aut na třech největších automobilových trzích aktuálně klesly v porovnání s vrcholem v srpnu 2018 o 19 %. Od prosince 2015 vzrostly celosvětové registrace nových aut jen o 1,8 % ročně.

Na konci řady
Vypadá to tak, že světový automobilový trh se nasytil a pandemie situaci na straně poptávky jen dále zhoršila. Když se poptávka začala vracet, průmysl čelil novým problémům s dodávkami polovodičů.

V začátcích pandemie výrobci automobilů zrušili objednávky na polovodiče, protože se domnívali, že poptávka bude dlouhodobě slabá. Pak však vlády rozjely bezprecedentní pobídky v ekonomice, přišlo schválení vakcín a ekonomika se začátkem 2021 rozproudila.

Polovodičový průmysl si již mezitím našel jiné ochotné kupce, kteří využili vysokou poptávku po grafických kartách na hry a kryptotrh a také pro datová centra a počítače. Výrobci automobilů se museli vrátit na konec řady ai když se od té doby snaží získat prioritu, způsobilo to snížení výroby pro jejich nedostatek.

Změna klimatu a elektrická vozidla
Navzdory uvedeným strukturálním změnám v průmyslu a nízkému růstu, MSCI světový automobilový index výrazně nabral za posledních 18 měsíců na hodnotě. Za tímto vývojem stojí jednoznačně úspěch výrobců elektrických vozidel.

„S nedávným „výbuchem“ globálního automobilového indexu se tržní hodnota tohoto odvětví zcela odpojila od základní míry strukturálního růstu. Trh v současnosti připisuje vyšší tržní hodnotu 11 největším výrobcům elektrických vozidel než stejnému počtu největších tradičních výrobců automobilů. Dá se to vysvětlit jen jedinou logikou a to tím, že trh věří, že poptávka po elektrických autech poroste a že se elektromobilům podaří zachovat vyšší maržovost v porovnání s klasickými vozidly,“ říká Peter Garnry, analytik Saxo Bank.

Vyhlídky průmyslu jsou v příštích desetiletích jasné. Auta se spalovacím motorem zaznamenají negativní růstový profil, zatímco elektrická vozidla budou mít během příštích 10 let strmou růstovou křivku, která se postupně zpomalí.

„Při současných tržních hodnotách výrobců čistě elektrických vozidel však věříme, že očekávání převyšují to, co mohou tyto společnosti nabídnout. Doporučujeme investorům, aby našli jiné způsoby, jak se podílet na růstu elektromobility. Jedním ze způsobů je investovat do společností, které vyrábějí polovodiče pro automobilový průmysl, společnosti těžící lithium nebo výrobce baterií do elektrických vozidel,“ doporučuje analytik Saxo Bank.

Tradiční výrobci aut, kteří zařadili do produkce i elektrická vozidla by měli podle něj tuto svou divizi vyčlenit do samostatných společností s majoritní kontrolou. „Umožní jim to snadněji získávat kapitál pro akceleraci výroby a zároveň je lépe ochrání od vnitřního politikaření,“ dodává.

- Reklama -zprávy
pr článek

Redakce doporučuje

Články autora